dinsdag, 23 april 2013 19:38

Computer defekt?

Geschreven door 
Beoordeel dit item
(0 stemmen)
ecu met waterschade ecu met waterschade

Regelmatig krijg ik een auto binnen die niet meer loopt met de opmerking "de computer zal wel stuk zijn".

Vaak is er dan al veel tijd in zoekwerk gestoken en elektronische onderdelen vervangen.
In zo'n geval is het belangrijk met de basisfuncties van het motormanagement systeem te beginnen.
Ten eerste de mechanische conditie van de motor, zoals compressie en nokkenastiming.
Ten tweede de brandstof toevoer door middel van het meten van de druk en hoeveelheid hiervan.
Ten derde het onsteking systeem, het aanwezig zijn van een voldoende krachtige vonk op het juiste moment.
Ten vierde de injectoren, de aansturing en werking hiervan.
Als dit in orde is moet de motor in principe aanslaan.
Mijn ervaring is dat ongeveer de helft van storingen het gevolg zijn van mechanische defekten.
Zoals een versprongen distributie, verstopt uitlaat systeem, lek inlaat systeem , vervuiling of versleten / verkeerde bougies.Soms is inderdaad de computer stuk. Meestal door een mijn inziens niet zo'n handige bevestigingsplaats hiervan zoals op de motor (trillingen) of onder de paravan (vocht). Ook een defekt onstekingsysteem kan een oorzaak zijn. Het is dus belangrijk mogelijke oorzaken te achterhalen alvorens tot vervanging van een (dure) computer over te gaan.

Lees 236395 keer Laatst aangepast op donderdag, 10 maart 2016 19:39