woensdag, 22 mei 2013 10:23

Luchtmassameter

Geschreven door 
Beoordeel dit item
(0 stemmen)

Dit onderdeel van een motormanagement systeem is veel besproken. Deels doordat het een grote invloed heeft op de werking van het systeem en lastig is te kontroleren zonder de juiste apparatuur.

 

De funktie van de luchtmassameter is voor een benzine- en dieselsyteem verschillend. Bij een benzinesysteem meet hij de aangezogen luchtmassa welke gebruikt word voor de berekening van de hoeveelheid in te spuiten benzine. Een kleine afwijking heeft direkt een grote invloed op de motorloop.

Bij een dieselsysteem is de waarde van de gemeten luchtmassa bepalend voor de maximale hoeveelheid in te spuiten brandstof om te voorkomen dat de motor kan gaan roken (roetuitstoot). De hoeveelheid in te spuiten brandstof word hoofdzakelijk bepaald door de stand van het gaspedaal. Ook word de luchtmassawaarde hier gebruikt voor de berekening van de EGR-doorstroming. In feite een milieu-maatregel dus.

Meest voorkomende storing is een te lage waarde door veroudering of vervuiling. Een benzinemotor krijgt dan een verkeerd mensel met een slechte motorloop als gevolg. Een dieselmotor gaat inhouden doordat er te weinig brandstof ingespoten word.

Kontrole van de luchtmassameter kan het beste rijdend gedaan worden,waarbij met een diagnose tester de gemeten waarde vergeleken word met de berekende waarde.Helaas bieden niet alle testers of toegepast motormanagement deze mogelijkheid.

In dat geval bied een scoop uitkomst. Hiermee kan het signaal gecontroleerd worden op stijgtijd en hoogte. Voor de laatste generatie luchtmassameters die een freqentie-signaal afgeven zet een stukje speciale scoop-software dit om in een lineair signaal om de waarden te kunnen interpreteren.

Lees 11191 keer Laatst aangepast op donderdag, 10 maart 2016 19:40