maandag, 22 februari 2016 14:37

Stuurbekrachtiging VW Golf V

Geschreven door 
Beoordeel dit item
(0 stemmen)

Na een accuwissel van deze VW golf brande het stuursymbool in het instrumentenpaneel en werkte de bekrachtiging niet.
Als alles in orde is gaat na enkele meters rijden het symbool vanzelf weer uit. Nu dus niet. 

Klant had de auto bij de dealer gebracht die het stuurkolom- en sleepringmoduul heeft vervangen en geprobeerd de stuurhoeksensor in te leren n.a.v. een foutcode op de stuurhoeksensor. Echter zonder succes.

Vervolgens kwam de auto bij mij. Allereerst een auto-scan gemaakt waarbij de volgende dtc's aanwezig waren:

03:ABS Brakes:
00290 ABS Wheel Speed Sensor rear left, Implausible Signal.

44:Steering Assist :
02546 Steering Limit Stop, No or Incorrect Basic Setting / Adaption
00778 Steering angle Sensor

Het inleren van de stuurhoeksensor moet gebeuren in het ABS moduul welke daarvoor vrij van dtc's moet zijn.
Na vervangen van de wielsensor r.a kwam deze dtc niet meer terug en waren de wielsnelheden op de tester tijdens een proefrit in orde.
Na het inleren van de stuurhoeksensor gaf de tester OK aan, maar de dtc's in 44:Steering Assist bleven aanwezig.
Toen de signalen van de wielsensoren met de scoop gemeten en op die van de achterwielen was een rimpel aanwezig.
Na inspectie van de impulsgeverringen,welke in de wiellagers aan de buitenzijde zijn ingebouwd, bleek hier behoorlijke roestvorming aanwezig te zijn.
Daarop de wiellagers achter vervangen waarna de signalen weer goed waren.
Nogmaals de stuurhoeksensor ingeleerd en de stuurbekrachtiging werkte weer.
Hieruit blijkt dat ,ondanks dat er geen dtc werd gezet, het ABS syteem weigerde de stuurhoeksensor in te leren t.g.v een verstoord signaal op een wielsensor.

                                                                                                                                                

 

Lees 3521 keer Laatst aangepast op donderdag, 10 maart 2016 19:36